Skip to main content
  • 01 sep 2021
  • 25 Likes
  • Deel

Het nieuwe virus (Logo-20)

Er hangt, naast het Covid-19 virus, de laatste paar maanden nog wat meer in de lucht. Ik weet niet of jullie het gemerkt hebben? Misschien op social mediakanalen, of in het “echte leven” op straat of in de supermarkt? Het nieuwe-logo-virus! Sinds vorig jaar raakt het de ene na het andere A-merk ermee besmet!

De laatste met een positieve uitslag is Kia, die op 21 januari jongstleden hun compleet nieuwe logo presenteerde. Hun saaie en standaard cirkel met daarin KIA heeft plaats gemaakt voor een futuristische lettervorm. De letters KIA zijn in een vloeiende vorm met elkaar versmolten. Doet het je aan een ander logo denken? Dat zou best kunnen… Het logo van het opiniblad Vrij Nederland heeft er best wel wat (veel) van weg.

Autofabrikanten in het algemeen hebben laatste tijd het Logo-20 virus flink te pakken. Rond het jaar 2000 ontdekten logodesigners wat je in Adobe Illustrator en 3D programma’s allemaal met kleurverloop en schaduwen kon doen. Het ene na het andere automerk kwam met een 3D-achtig logo op de proppen. Zo snel als ze kwamen, zo snel worden ze nu, 20 jaar later, weer afgeschaft. Twee jaar geleden stapte Volkswagen over op een vlak logo dat praktisch terug grijpt op hun logo uit de jaren 30 van de vorige eeuw.

Vorig jaar maakte BMW een hele rigoreuze stap. De zwarte cirkel in hun logo werd bij het grofvuil gezet en maakte plaats voor een transparante versie. Op een witte ondergrond zie slechts een zwarte outline met de blauw/witte vlakken. Persoonlijk vind ik dit gedurfd maar wél goed uitpakken. Verstokte BMW freaks vinden het vloeken in de kerk.

Ook Nissan heeft in de zomer van 2020 hun metal-look de deur uit gedaan en gekozen voor een lekker strak logo in uitsluitend zwart/wit. De spits toelopende lijnen duiden nog steeds het balkje aan waarin de merknaam staat.

General Motors maakte vorige maand ook bekend hun bijna 57 jaar onveranderde logo de te vervangen voor een logo dat open oogt, maar misschien ook zo op de gevel van een IT bedrijf geplakt kan worden. Misschien draagt het daarmee de koers (rondom elektrisch rijden) die het bedrijf zal gaan varen goed uit?

Laatst zat ik nietsvermoedend een uitzending van Jinek te kijken toen ik tijdens de commercialbreak de nieuwe reclame van Elmex voorbij zag komen. Een Zwitserse gründlich tandpastamerk met een niet zo’n heel spannend logo: witte letters in onderkast van het lettertype Helvetica bold tegen een oranje achtergrond. Bij een redesign van zo’n merk kun je als vormgever niet echt los gaan. Geen fonkelende blinkende sterren om de glimmende tanden te benadrukken. Néé. Het is al spannend genoeg om de letter X optie knippen in vier delen middels een +. Heel subtiel en toch heel wild…. Voor Elmex. Maar ik denk dat dit een hele recente ontwikkeling is: op hun eigen websites staat alles nog met het oude logo. Alleen nog op Youtube is hun nieuwe logo terug te vinden.

We blijven even in de medische hoek en ook bij Jinek. Want in die uitzendingen horen we de laatste tijd natuurlijk heel veel over dat andere virus: Covid-19. Op dit moment gaat het veelal over het vaccineren. Van de naam Pfizer hadden veel mensen tot voor kort wellicht nog nooit gehoord maar nu kent iedereen het merk.

Als opeens heel de wereld naar jouw merk kijkt, dan wil je natuurlijk wel dat het juiste merkverhaal voor over de bühne wordt gebracht. Het oude Pfizer logo had wat weg van een pilletje. Hé… een blauw pilletje. Waar kennen we dat ook alweer van? Juist!! Pfizer is óók de maker van Viagra. Maar in deze tijden wil Pfizer zich vast wat meer profileren als een high-tech farmaceut die de bevolking van Corona afhelpt. Het nieuwe logo grijpt daarom ook juist op dit onderdeel terug: de twee bogen zijn onderdelen uit een DNA streng waarop is ingezoomd.

We duiken de foodhoek in. Een van de grootste redesigns jaar is wel van Burger King, de nummer 2 fastfoodketen van de wereld.

Sinds 1999 hadden zij een geel met rood en blauw gedraaide hamburger die als een soort vliegende schotel aan kwam vliegen. Tijd voor wat nieuws dachten ze bij Burger King. “Mooi niet!” dacht ze bij designbureau Jones Knowles Richie. "We pakken gewoon het logo dat ze van 1969 tot 1999 hadden." Persoonlijk vind ik -de gehele packaginglijn aanschouwend- of je zo weer de 80’s in stapt. De kleuren donkerbruin, geel, groen en rood ademen zelfs een beetje 70’s.

Maar eerlijk is eerlijk: het er zorgt tegelijkertijd wel voor dat het lekker snel inburgert. (Padaboem!!!). Het roept direct herkenning op en voelt vertrouwd. Het is simplistisch en je ziet gelijk dat je met een hamburgerrestaurant van doen hebt.

De stap van hamburgers en french fries naar chips is nu ook niet zo groot meer. Dus we stappen over naar Pringles. Ook zij zijn aangestoken met het versimpelvirus. Mister Pringles met zijn mooie bolle koppie, scheiding in het midden en strik is door de jaren heen al steeds een beetje uitgekleed. Maar nu heeft hij niet echt een hoofd meer. Zijn ogen en snor zweven in het luchtledige en een witte ruimte in een gekleurde omgeving suggereert zijn hoofd.

Van chips naar chips. Even terug naar de jaren ’90. Met (of door) Windows 95 gingen we thuis allemaal aan de personal computer. Tijdens het opstarten zag je naast die blauwe lucht en het Windows logo ook (zei het heel kort) nog een logo verschijnen. Bij sommige PC’s stond van datzelfde merk ook een stickertje op de computerkast geplakt, als een soort keurmerk hoe goed een bepaald onderdeel in die computerkast wel niet was! Weet je het al? Juist: Intel. De chipfabrikant die onder andere de processors maakt voor PC’s. Een strak schreefloos lettertje waarbij de e onder de rest uitzakte. Mid zero’s kwam er een soort swirl omheen. Daarmee had het iets meer opsmuk maar bleef herkenbaar, mede door de 90's slogan "Intel Inside" dat in een soortgelijke cirkelvorm stond. Blijkbaar vonden ze het bij Intel nodig om vorig jaar de swirl weer achterwegen te laten en alleen door te gaan met zwarte letters intel. Zonder hoofdletter, gewoon in onderkast. Ach… kom…. Laten we gek doen: we doen het puntje van de i in het blauw. Dat is heel herkenbaar… Maar ik krijg er een beetje een Nutella gevoel bij. Beetje dezelfde stijl lettertype, ook alles in een kleur en alleen bij de eerste letter gebeurd er iets met qua kleur.

Tot slot

CIA.

NU! Zeg me (zonder te Googlen), waar denk je aan bij CIA?

….

..

.

De kans is groot dat dit in je opkomt: Blauwe cirkel. Adelaar. Schild. Vaandel. Had je die rode windroos ook? Ja, een echt All-American logo to the bone. Patriottisch en degelijk. Hoe bizar is het dat juist zo’n overheidsinstelling misschien wel de grootste logo verandering van allemaal op zijn haar naam schrijft? 

In niets(!) lijkt het meer op het oude logo. Sterker nog: er valt ook niets in te herkennen. Het zijn lijntjes die dichter en verder van elkaar weglopen en elkaar kruisen. Je zou kunnen bedenken dat het hoogtelijnen zijn, of radiogolven, communicatie- of datastromen? Ik snap het niet. Maar toch vind ik hem onwijs mooi! Hij intrigeert mij en ik blijf er lang naar kijken. Misschien wel zo lang dat hij gelijk in mijn hoofd is komen te zitten en ik hem in de toekomst direct blind zal herkennen. Als iemand mij wakker maakt en zegt: CIA. NU! Zeg het!

“Lijnen, zwart/wit, apart” Dan heeft dat logo gedaan wat het heeft moeten doen!

-----

Interesse om jouw bedrijfslogo eens goed te vernieuwen? Neem eens contact met mij op via joost@brulee.nl of 0172 - 40 60 78. Logo's zijn mijn specialisme en passie en ons bedrijf Brûlée heeft door de jaren heen al tal van mooie brand identities gemaakt.

About the author

Joost Bollaart

Creative director

Heb je vragen?

Neem contact op met Joost,
hij helpt je graag!

Deze website gebruikt cookies

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Back to top