Duitslandlaan 33
0172 406078
Nieuws blog

Hoe spreekt uw bedrijf de buitenwereld aan?

Het aanspreken van klanten of toekomstige gewenste klanten is voor veel bedrijven een moeilijke zaak. Spreekt u met u of met jij, gebruikt u humor of vaktaal? En hoe wilt u dat de buitenwereld uw bedrijf ziet. We spreken hier over de ‘tone of voice’. Het meest belangrijke aspect als het gaat om identiteit en communicatie.

Een tone of voice is niet binnen een aantal minuten bepaald. Het gehele team moet dezelfde waarden en identiteit zien van een bedrijf en daar rekening mee houden in de communicatie. Indien u kiest voor een totaal misplaatste tone of voice is de kans groot dat men uw bedrijf niet serieus neemt. Met als grote gevolg een daling in product- of dienstafname of het wegblijven van nieuwe klanten.

Stappenplan

Om dit te voorkomen is het maken van een plan de eerste stap. Praat met medewerkers en klanten over het beeld dat zij hebben van uw bedrijf. Wat is het karakter en wat zijn positieve en negatieve punten van uw bedrijf? Wat wilt u bereiken met communicatie en wie wilt u aanspreken? Op welke manier pakken de concurrenten het aan? Dit zijn allemaal vragen die u als bedrijf kan stellen bij het maken van een ‘tone of voice’ plan.

De tweede stap is het op papier zetten van het daadwerkelijke plan. Maak samen met collega’s een omschrijving van uw bedrijf en een ijk-persoon van uw doelgroep. Leg verbindingen tussen deze twee en bepaal de communicatiekanalen die het beste passen bij de doelgroep. Op social mediakanalen wordt weleens een andere tone of voice toegepast dan in nieuwsbrieven of stukken in de krant. Houd hier rekening mee en beschrijf dit overzichtelijk in het plan.

Het hoeft geen boekwerk aan strategieën te worden, één A4’tje met een overzicht aan uitgangspunten is genoeg. Zolang uw collega’s het maar begrijpen en de tone of voice consistent blijft.

Vindt u het lastig om een plan te maken, of werkt de toegepaste tone of voice niet voor uw bedrijf? Brûlée heeft ervaring in het ontwikkelen van identiteiten, tone of voice en het maken van communicatieplannen. In samenwerking zoeken wij graag naar dátgene dat bij uw bedrijf past.

Nieuws blog

Hoe spreekt uw bedrijf de buitenwereld aan?

Het aanspreken van klanten of toekomstige gewenste klanten is voor veel bedrijven een moeilijke zaak. Spreekt u met u of met jij, gebruikt u humor of vaktaal? En hoe wilt u dat de buitenwereld uw bedrijf ziet. We spreken hier over de ‘tone of voice’. Het meest belangrijke aspect als het gaat om identiteit en communicatie.

Een tone of voice is niet binnen een aantal minuten bepaald. Het gehele team moet dezelfde waarden en identiteit zien van een bedrijf en daar rekening mee houden in de communicatie. Indien u kiest voor een totaal misplaatste tone of voice is de kans groot dat men uw bedrijf niet serieus neemt. Met als grote gevolg een daling in product- of dienstafname of het wegblijven van nieuwe klanten.

Stappenplan

Om dit te voorkomen is het maken van een plan de eerste stap. Praat met medewerkers en klanten over het beeld dat zij hebben van uw bedrijf. Wat is het karakter en wat zijn positieve en negatieve punten van uw bedrijf? Wat wilt u bereiken met communicatie en wie wilt u aanspreken? Op welke manier pakken de concurrenten het aan? Dit zijn allemaal vragen die u als bedrijf kan stellen bij het maken van een ‘tone of voice’ plan.

De tweede stap is het op papier zetten van het daadwerkelijke plan. Maak samen met collega’s een omschrijving van uw bedrijf en een ijk-persoon van uw doelgroep. Leg verbindingen tussen deze twee en bepaal de communicatiekanalen die het beste passen bij de doelgroep. Op social mediakanalen wordt weleens een andere tone of voice toegepast dan in nieuwsbrieven of stukken in de krant. Houd hier rekening mee en beschrijf dit overzichtelijk in het plan.

Het hoeft geen boekwerk aan strategieën te worden, één A4’tje met een overzicht aan uitgangspunten is genoeg. Zolang uw collega’s het maar begrijpen en de tone of voice consistent blijft.

Vindt u het lastig om een plan te maken, of werkt de toegepaste tone of voice niet voor uw bedrijf? Brûlée heeft ervaring in het ontwikkelen van identiteiten, tone of voice en het maken van communicatieplannen. In samenwerking zoeken wij graag naar dátgene dat bij uw bedrijf past.